Stenfeltbakken
grendelag
 

Vedtekter for Stenfeltbakken grendelag

Sist oppdatert i ekstraordinær generalforsamling 27. mai 2014.

# 1

Grendelagets navn er: STENFELTBAKKEN GRENDELAG

# 2

Formål

Grendelagets formål er ivaretakelse og koordinering av medlemmenes fellesinteresser som boligeiere, tomteeiere og eiere av 97/160- deler av friareal gnr. 123, bnr. 371 i Ski og fellesareal 123, bnr. 353 i Ski med påstående fellesbygninger og andre fellesinnretninger.

Grendelaget skal forestå drift av, og overoppsyn med, fellesareal gnr. 123, bnr. 353 i Ski og de fellesanlegg - deriblant lekeplasser, parkeringsplasser, veier, garasjer og grendehus - som finnes på eiendommen.

Grendelaget skal videre ha ansvaret for at bestemmelsene i reguleringsplanen for feltet, samt "alminnelige bestemmelser" blir fulgt. Det samme gelder eventuelle interne ordensregler utover dette som grendelaget vedtar.

# 3

Medlemmenes rettigheter og plikter

Grendelagets medlemmer er eiere av de 97 parsellene som er utskilt fra gnr. 123, bnr. 353 i Ski.

Eierne har eksklusiv rådighetsrett til sin egen tilskjøtte eiendom og eksklusiv bruksrett til en garasje.

Den ideelle eierandel av friareal, fellesareal og anlegg kan kun overdras og pantsettes sammen med boligeiendommen.

Eierne og deres rettsetterfølgere er pliktig til å være medlemmer av grendelaget og følge grendelagets vedtekter, generalforsamlingens vedtak og vedtak fra styret.

Plikten til medlemskap inntrer når tilsagn om kjøp av bolig er gitt, og kjøper skriftlig har bekreftet at han kjøper boligen. Fra dette tidspunkt begynner grendelagsavgifter m.v. å løpe for den enkelte eier, jfr. # 4.

I den utstrekning medlemmene ikke beslutter å sette bort eventuelle oppgaver i forbindelse med driften til andre, er medlemmene i fellesskap forpliktet til å delta i dette arbeidet selv. Forøvrig plikter hver enkelt eier å medvirke til at egne og felles arealer blir holdt på en tilfredsstillende måte.

Ved eiendomsoverdragelse skal styret meddeles kjøpers navn og selgers nye adresse.

# 4

Fellesutgifter

Utgifter til drift av grendelaget fordeles mellom eierne etter størrelsen av eierandel i fellesareal, gnr. 123, bnr. 353 i Ski.

I henhold til budsjettet vedtatt av generalforsamlingen (se # 5) skal hver eier innbetale et forskuddsvis a konto beløp. Beløpet skal være ¼ av årsbeløpet. Forfallsdatoer er 1. januar, 1. april, 1. juli, 1. oktober.

Kostnader som oppstår i forbindelse med inndriving av fellesutgifter må betales av det medlemmet som påfører grendelaget kostnaden.

# 5

Generalforsamlingen

Generalforsamlingen er grendelagets øverste myndighet. Generalforsamlingen avholdes hvert år innen utgangen av mars. Innkallingen skjer med minst 14 – fjorten - dagers skriftlig varsel. Innkallingen skal være ledsaget av forslag til dagsorden, innsendte forslag, utskrift av årsregnskap og årsberetning.

Saker som et medlem ønsker behandlet på generalforsamlingen, må være sendt skriftlig til styret senest 21 dager før general- forsamlingen avholdes.

Ekstraordinær generalforsamling holdes når styret finner det nødvendig eller når minst I/10 av sameierene skriftlig krever det og samtidig oppgir hvilke saker de ønsker behandlet.

Innkallingsfristen er den samme som for ordinær generalforsamling.

På ordinær generalforsamling skal behandles:

  1. Styrets beretning for siste styreperiode.
  2. Grendelagets årsregnskap og godkjenning av dette.
  3. Valg av styre, revisor, medlemmer til grendelagsutvalg, som fungerer som vararepresentanter til styret, samt fastsettelse av eventuell godtgjørelse til disse.
  4. Styrets forslag til budsjett med basis for forskuttering (fellesutgifter) samt økonomiske disposisjoner forøvrig.
  5. Andre saker som måtte være nevnt i innkallingen.

På generalforsamlingen har hver eiendom en stemme.

Generalforsamlingen kan ikke fatte beslutninger om andre saker enn de som er oppført på dagsorden.

De som ikke er representert på generalforsamlingen er bundet av de beslutninger som fattes.

Generalforsamlingen velger en møteleder blant de tilstedeværende eiere.

Det skal under møtelederens ansvar føres protokoll over alle saker som behandles og alle vedtak som treffes av generalforsamlingen. Denne protokollen leses opp før møtets avslutning og skal underskrives av møtelederen, samt to av de tilstedeværende eiere, valgt av generalforsamlingen.
Protokollen skal være tilgengelig for eierne. Til forberedelse av valgene på generalforsamlingen velger den sist avholdte generalforsamling en valgkomité på 4 medlemmer.

Generalforsamlingens kompetanse
Til vedtak om nyanskaffelser, bruksendringer, forbedringer eller utbedringer, som etter forholdene i grendelaget eller utgiftenes størrelse må anses som vesentlige, kreves det 2/3 flertall av de avgitte stemmene.

Det samme gelder endring av disse vedtekter.

Vedtak om salg eller bortfeste av hele eller vesentlige deler av fellesareal, gnr. 123, bnr. 353, krever enstemmighet blant eierne

Forøvrig treffes alle beslutninger med alminnelig flertall i forhold til de avgitte stemmene.

Generalforsamlingen treffer bestemmelser om hvordan fellesarealet skal benyttes. Det henligger under generalforsamlingen å vedta eventuelle husordensregler for grendehusene.

Inhabilitet
Ingen kan som eier eller ved fullmakt delta i noen avstemning på generalforsamlingen om en rettshandel overfor seg selv eller om eget ansvar. Heller ikke kan noen delta i avstemning på en generalforsamling om en rettshandel overfor tredjemann eller om tredjemanns ansvar, dersom vedkommende eier eller fullmektig har en fremtredende personlig eller økonomisk særinteresse i en sak som er til behandling på generalforsamlingen.

Fullmakt
Eier har rett til å møte ved fullmektig. Fullmektigen skal i sa fall legge frem skriftlig og datert fullmakt. Fullmakten anses å gjelde for førstkommende generalforsamling, med mindre det fremgår at annet er ment.

# 6

Styret

Grendelaget ledes av et styre som skal bestå av 4 - fire - medlemmer. Om mulig bør medlemmene representere alle deler av grendelaget. Styret velges for 2 år. Av de som er valgt ved første valg, uttrer 2 etter 1 år, deretter de som har tjenestegjort lengst.

Tjenestetiden opphører ved avslutningen av ordinær generalforsamling i det år tjenestetiden utløper. Det velges en vara- representant til styret som møter ved frafall og som overtar det faste medlems plass i styret ved flytting o.l. Funksjonstiden for vararepresentanten gelder frem til neste generalforsamling. Grendelagsutvalgets medlemmer har møterett på styremøtene. Styret velger selv sin leder.

Styrets leder skal innkalle til styremøte etter behov, eller når minst 2 styremedlemmer forlanger det. I innkallingen til styremøtet skal det angis tid og sted for møtet og de saker som vil bli behandlet.

Styremøtet ledes av styrelederen, og ved eventuelt forfall av denne skal styret selv velge sin møteleder.

Styret skal føre protokoll over sine forhandlinger og denne skal underskrives av de fremmøtte styremedlemmer.

Styret står for forvaltningen av grendelagets fellesanliggender i samsvar med lov, vedtekter og eventuelle vedtak fattet av generalforsamlingen.

Styret har ikke adgang til å selve, pantsette eller på armen måte behefte lavets faste eiendommer, eller inngå kausjonsforpliktelser av noen art, eller anvende lavets inntekter til annet enn nødvendige utgifter til vedlikehold og drift.

Styret er beslutningsdyktig når mer enn halvparten av medlemmene er tilstede. Alle styrevedtak treffes med simpelt flertall, og ved stemmelikhet gjør møtelederens stemme utslaget.

Grendelaget forpliktes ved underskrift av 2 eller flere medlemmer av styret fellesskap.

Styremedlem må ikke delta i behandling eller avgjørelse av noe spørsmål som vedkommende har en fremtredende personlig eller økonomisk særinteresse i.

Styret skal sørge for ordentlig og tilstrekkelig regnskapsførsel.

Regnskapet skal revideres av revisor, valgt av generalforsamlingen.

# 7

Grendelagsutvalget

Formålet med grendehusene er at disse skal fungere som samlingssteder for beboerne, gi rom for møter, fester, bibliotek, idrettsaktiviteter, klubbvirksomhet, barnehage etc.

Grendelagsutvalget skal påse at grendehusene disponeres i henhold til formålet, eventuelle husordensregler og forøvrig slik grendelagets organer finner det formålstjenlig under hensyn til lavets økonomi og til de sosiale og kulturelle formål som husene skal gi plass for.

Grendelagsutvalget står for arrangering av 17. mai og juletrefest på feltet. De kan få andre medlemmer av grendelaget til å være med i en komité, eller hjelpe til.

Grendelagsutvalget kan også tillegges andre oppgaver av styret.

Ingen skal ha fortrinnsrett fremfor andre når det gelder disponering av husene.

Grendelagsutvalget skal bestå av 4 medlemmer.

Grendelagsutvalget velges for 1 år. Utvalget velger selv sin leder. Det velges en vararepresentant til grendelagsutvalget som meter ved frafall og som overtar det faste medlems plass i utvalget ved flytting o.l. Funksjonstiden for vararepresentanten gelder frem til neste generalforsamling.

Grendelagsutvalget er ikke tillagt selvstendig avgjørelsesmyndighet og skal bringe spørsmål av betydning inn for styret til behandling.

Forøvrig gjelder bestemmelsene i # 6 om styret så langt de passer.

# 8

Revisor

Revisor velges på generalforsamlingen for 1 år. Revisor gjennomgår årsregnskapet og forelegger sine bemerkninger senest på generalforsamlingen.

# 9

Vedlikehold

Vedlikehold av fellesarealer og fellesanlegg utføres etter plan utarbeidet av styret. Beboere med manglende vilje eller evne til å delta i slikt arbeid, skal dekke en kostnad, fastsatt av styret, som tilsvarer det arbeidet som var forventet utført. Arbeid utover styrets plan, slik som felling av trær uten styrets og berørte naboers godkjennelse, kan også medføre økonomisk ansvar.

Større utgifter til vedlikeholdsarbeid skal godkjennes av generalforsamling.

Eierne har ansvaret for alt vedlikehold vedrørende den garasje de har eksklusiv bruksrett til. Styret har rett til å gi pålegg om vedlikeholdsarbeider på garasjene der dette er påkrevet. Hvis slike saklig begrunnede pålegg ikke etterkommes, kan styret la arbeidene utføres for vedkommende eiers regning.

Styret skal sørge for at det avsettes midler til et fond til dekning av påregnelige fremtidige vedlikeholdsutgifter. Størrelsen på fondet skal vurderes av styret og har ingen øvre grense. Avsatt beløp bør ikke være under 75 000 ved årsskiftet.

# 10

Utleie

Dersom et medlem leier ut sin bolig eller garasje, skal han/hun påse at leietageren skriftlig forplikter seg til å følge grende- lagets vedtekter, vedtak av generalforsamlingen og styret.

Utleie skal meddeles styret og likeledes skal styret meddeles utleiers midlertidige / nye adresse.

# 11

Overordnet grendelag

Dersom det opprettes et overordnet grendelag for flere boligområder, til løsning av fellesoppgaver, deriblant drift av større friområder felles for flere områder, er Stenfeltbakken grendelag pliktig til å gå inn som medlem av dette overordnede grendelag med de plikter og rettigheter dette medfører.

# 12

I den utstrekning disse vedtekter ikke har avvikende bestemmelser, skal lov om sameie av l 8. juli 1965 nr. 6 komme til anvendelse.

Relevante linker

Lov om sameie

Kontaktinformasjon

Kontaktmail til styret:
styret@stenfelt.no

Oversikt over styret finner du her.

Morten Landre
Styreleder
Stenfeltbakken 79
Tlf. 954 94 841

Ole Kristian Arvesen
El-bil ansvarlig

Stenfeltbakken 71

Geir Petter Gjefsen
web-ansvarlig
Stenfeltbakken 143
Tlf. 416 04 162